Alimentatia in cazul copiilor cu anemie

Fierul este un nutrient cu rol esential in cresterea si dezvoltarea copilului. El ajuta la transportul oxigenului din plamani catre restul organelor, pentru a depozita si folosi oxigenul. Deficienta de fier netratata la copii poate duce la intarzieri in dezvoltarea fizica si psihica a mersului sau vorbitului.

Terapia nutritionala

 

In cazul copilului anemic, parintii trebuie sa-i introduca in meniul zilnic alimentele cu continut mare de fier, cum ar fi: ficatul, rinichiul, carnea de vaca, galbenusul de ou, fructele uscate, mazarea, ciupercile si legumele verzi.


Un alt aspect esential care trebuie urmarit il reprezinta biodisponibilitatea fierului din dieta, adica rata de absorbtie a fierului. Pentru corectarea sau prevenirea deficitului de fier din organism, biodisponibilitatea este mai importata decat cantitatea totala de fier consumata.

 

Exista cativa factori de care depinde biodisponibilitatea fierului alimentar


• Rata absorbtiei depinde de starea depozitelor de fier individuale. Cu cat acestea sunt mai mici, cu atat rata de absorbtie va fi mai mare.
• Forma in care se gaseste fierul in alimente influenteaza absorbtia. Astfel, fierul hemic (component al globulelor rosii) pe care-l intalnim in produse din carne si peste este mult mai bine absorbit comparativ cu fierul nehemic, care se gaseste tot in carne, peste dar si in seminte, legume, fructe.

 

Absorbtia fierului poate fi imbunatatita prin existenta in cadrul fiecarei mese, alaturi de carne sau peste, a unei surse de vitamina C (ardei, varza, morcovi, etc.) Absorbtia fierului pate fi inhibata in grade variabile de factori chelatori, care leaga fierul, formand compusi insolubili, deci neabsorbabili. Cateva exemple de astfel de factori: 


• fosfati (intalniti in lapte, branza topita), 
• oxalati (in spanac, rosii, cacao), 
• fitati (in cereale, paine integrala, fasole).

 

Cum poti imbogati dieta copilului cu fier?

 

 

  • Ofera-i alimente bogate in fier impreuna cu cele cu un continut mare de vitamina C, pentru a ajuta la absorbtia mai eficienta a fierului disponibil: spaghete cu carne tocata de vita si sos de rosii
  • Gateste in vase din fonta: alimentele acide (rosiile, spre exemplu) “extrag” fierul din vasul de gatit
  • Ofera-i deserturi (briose) sau paine folosind faina de grau integrala, orz sau amesteca-le cu faina de grau obisnuita, care este saraca in fier
  • Fa chiftele din carne tocata de vita si cereale de bebelusi imbogatite cu fier, alaturi de alte legume la discretie
  • Terci de ovaz cu melasa, care nu este numai bogata in fier, dar contine si un intreg complex de vitamine B, esentiale pentru producerea globulelor rosii
  • Paseaza bine carnea – cercetarile arata ca bebelusii absorb mai bine fierul din particule mici de carne decat din bucatelele mai mari
  • Gateste cerealele si leguminoasele cu ceapa si usturoi
  • Adauga fasole verde si boabe la supe, supe crema, tocanite.
  • Adauga germeni de grau la salate
  • Adauga fructe uscate precum caise, piersici, prune, stafide, curmale sau smochine in terciul de ovaz servit dimineata
  • Pune capsuni in cerealele cu lapte de dimineata sau da-i sa bea un pahar (maxim 150ml/zi) de suc de portocale proaspat stoarse.

 

 

In concluzie, pentru a obtine o absorbtie maxima a Fe si pentru a preveni anemia feripriva, sunt necesare:


• imbunatatirea alegerii alimentare, pentru a creste aportul total de fier.
• includerea unei surse de vitamine C la fiecare masa.
• includerea produselor de carne si peste la fiecare masa.

 

Alte articole pe aceeasi tema

Sa vorbim despre vitamine

Sa vorbim despre vitamine

Vitamine sunt substante organice necesare in cantitati mici pentru buna functionare a organismului. Cum isi poate procura organismul copilului cantitatea necesara, optima din alimentatie aflati in continuare.

Vitamina A

Vitamina A

Vitamina A este vitamina esentiala pentru imunitatea organismului. Despre sursele alimentare si cand este necesara suplimentarea medicamentoasa puteti citi in articolul urmator.

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?