Cum mentinem o dieta sanatoasa a copilului

Pentru a promova şi induce copiilor o conduită nutriţionala corectă şi benefică, părinţii şi cei care au în grijă copii trebuie să... dea un bun exemplu, întrucât copiii privesc cu admiraţie şi imită modelele persoanelor semnificative din viaţa lor - părinţi, bunici.

Bunele obiceiuri (ca şi cele mai puţin bune, de  altfel)  pornesc  de  acasă,  cu  atât  mai  mult  în  ceea  ce  priveşte  comportamentul alimentar  şi obiceiurile nutriţionale. Calitatea nutriţiei depinde de modul cum alegem alimentele, de diversitatea acestora distribuită zilnic în mese echilibrate şi adecvate nevoilor copilului, de aportul adecvat de nutrienţi esenţiali (acele substanţe cu rol nutritiv ce nu pot fi sintetizate de către organism, dar care sunt importante pentru o bună funcţionare şi menţinerea stării de sănătate).

Trebuie reţinut că nu există  niciun  aliment  care,  singur,  să  îndeplinească  toate  nevoile  organismului;  există  o  singură excepţie de la această regulă, şi anume, laptele matern - singurul aliment care conţine absolut tot ceea ce este necesar sugarului până la 3-4 luni de viaţă.

 

Pentru a menţine o dietă sănătoasă este indicat:

 

Să existe o diversitate de produse din cele 4 categorii principale, în fiecare zi; fructe şi legume, lactate, carne , făinoase integrale.

 

Să  evităm excesul caloric, pentru a preveni excesul ponderal; un bun echilibru între consumul caloric şi aportul de calorii, previne creşterea excesivă în greutate, aşa după cum un aport caloric corespunzător nevoilor de creştere, dezvoltare şi activitate ale organismului, previne deficitul ponderal. În cazul copiilor mici, majoritatea malnutriţiilor sunt prin lipsa de aport corespunzător; în ultimii ani, ca urmare a apariţiei şi diversităţii alimentelor rafinate, hipercalorice, apar tot mai frecvent şi forme de malnutriţie prin exces caloric , chiar şi la copii, în special de vârstă şcolară.

 

Să menţinem un aport moderat (chiar limitat) de grăsimi saturate şi colesterol (unt, ouă, carne grasă, brânzeturi grase) - fără exces.

 

Să aducem în alimentaţie fibre din fructe, legume şi cereale integrale - esenţiale pentru buna funcţionare a tractului digestiv şi, deci, a proceselor de absorbţie a nutrienţilor şi eliminare a produşilor toxici.

 

Evitarea adaosului de zaharuri rafinate; acestea nu au valoare nutriţională, în schimb sunt intens calorigene, favorizează obezitatea, cariile dentare şi obiceiuri (paternuri) nutriţional- metabolice eronate sau chiar dăunătoare.

 

Evitarea excesului de sodiu (sare) (evitarea alimentelor foarte sărate şi, pe cât posibil, evitarea adaosului de sodiu la consumarea alimentelor; cantitatea de sodiu prezentă într-o alimentaţie echilibrată este, de obicei, suficientă organismului).

 

Să menţinem o igienă a alimentaţiei – adică un mod ordonat şi coerent de alimentatie (distribuţia meselor pe parcursul unei zile, calitatea nutriţionala a meselor în funcţie de momentul zilei şi de tipul de alimentaţie, modul corect de preparare a alimentelor şi calitatea alimentelor, evitarea contaminărilor bacteriene), precum şi o atitudine psihologică sănătoasă (masa  trebuie  să fie  un  moment  plăcut,  liniştit;  mâncarea nu  este o  „gratificaţie” sau  un „premiu”, ci o necesitate; copiii nu trebuie forţaţi să mănânce şi nici certaţi pentru că „nu au mâncat tot din farfurie”; adesea, ca urmare a asocierii unei încărcături emoţional-afective de actul alimentaţiei, copiii de vârstă mică fac tulburări alimentare ce vor dura toată viaţa, fie prin reducerea voluntară a aportului, fie prin refuzul anumitor alimente, fie prin consumul în exces al altora).

 

Alte articole pe aceeasi tema

Sa vorbim despre vitamine

Sa vorbim despre vitamine

Vitamine sunt substante organice necesare in cantitati mici pentru buna functionare a organismului. Cum isi poate procura organismul copilului cantitatea necesara, optima din alimentatie aflati in continuare.

Vitamina A

Vitamina A

Vitamina A este vitamina esentiala pentru imunitatea organismului. Despre sursele alimentare si cand este necesara suplimentarea medicamentoasa puteti citi in articolul urmator.

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?