Ghid de alimentaţie sănătoasă a copilului

Nutriţia este esenţială pentru menţinerea sănătăţii şi stării de bine a fiinţei umane, la orice vârstă. Este important de observat că toţi indivizii umani au nevoie de aceleaşi principii alimentare, pe parcursul întregii vieţi, dar în proporţii diferite în funcţie de vârstă şi de starea de sănătate a fiecăruia şi de regimul de activitate;

Copiii de vârstă mică au nevoi nutriţionale specifice, în special pentru a susţine procesul de creştere şi dezvoltare, dar şi pentru a furniza energie, în timp ce adulţii au nevoie de nutrienţi  care  să  menţină  sau  să  refacă  sănătatea  ţesuturilor  şi  să  furnizeze  energie  pentru funcţionarea organismului.

 

Pentru a promova şi induce copiilor o conduită nutriţionala corectă şi benefică, părinţii şi cei care au în grijă copii trebuie să... dea un bun exemplu, întrucât copiii privesc cu admiraţie şi imită modelele persoanelor semnificative din viaţa lor - părinţi, profesori. Bunele obiceiuri (ca şi cele mai puţin bune, de  altfel)  pornesc  de  acasă,  cu  atât  mai  mult  în  ceea  ce  priveşte  comportamentul alimentar  şi obiceiurile nutriţionale. Calitatea nutriţiei depinde de modul cum alegem alimentele, de diversitatea acestora distribuită zilnic în mese echilibrate şi adecvate nevoilor copilului, de aportul adecvat de nutrienţi esenţiali (acele substanţe cu rol nutritiv ce nu pot fi sintetizate de către organism, dar care sunt importante pentru o bună funcţionare şi menţinerea stării de sănătate). Trebuie reţinut că nu există  niciun  aliment  care,  singur,  să  îndeplinească  toate  nevoile  organismului;  există  o  singură excepţie de la această regulă, şi anume, laptele matern - singurul aliment care conţine absolut tot ceea ce este necesar sugarului până la 3-4 luni de viaţă.

 

Cele patru principale categorii de alimente care constituie baza alimentaţiei sunt:

 

  • Laptele şi produsele din lapte.
  • Carnea şi derivatele acesteia.
  • Fructele şi legumele.
  • Cerealele şi pâinea.

 

Fiecare grup de alimente are anumite calităţi nutriţionale importante pentru organism şi, respectiv, anumite lipsuri – elemente insuficiente, ce trebuie aduse din altă grupa de alimente. Astfel:

 

  • Laptele şi produsele lactate aduc un aport important de calciu, proteine şi riboflavină, dar se caracterizează prin aport insuficient de fier şi vitamina C.
  • Carnea şi derivatele – aport important de proteine, tiamină, riboflavină, niacină, fier, dar aport insuficient de calciu, vitamina C, vitamina A.
  • Fructele şi legumele aduc un aport important de vitamina A, vitamina C şi fibre, dar insuficient de vitamina B 12, grăsimi şi, respectiv, proteine.
  • Cerealele şi pâinea sunt importante pentru aportul de fier, tiamină, niacină, riboflavină şi carbohidraţi complecşi, dar au un conţinut insuficient de calciu, vitamina A, vitamina C.

 

Există şi alte elemente care fac parte din alimentaţie, dar nu sunt cuprinse în aceste patru categorii principale – zaharurile rafinate, uleiurile şi grăsimile, alcoolul - acestea au un conţinut nutriţional sărac, dar un conţinut caloric foarte mare, ceea ce duce, prin adăugarea unor cantităţi semnificative din aceste elemente la dietă, să se reducă valoarea nutriţionala a grupelor principale, concentraţia vitaminelor, dar să crească aportul caloric.

 

 

Referinta

 

Alte articole pe aceeasi tema

Sa vorbim despre vitamine

Sa vorbim despre vitamine

Vitamine sunt substante organice necesare in cantitati mici pentru buna functionare a organismului. Cum isi poate procura organismul copilului cantitatea necesara, optima din alimentatie aflati in continuare.

Vitamina A

Vitamina A

Vitamina A este vitamina esentiala pentru imunitatea organismului. Despre sursele alimentare si cand este necesara suplimentarea medicamentoasa puteti citi in articolul urmator.

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?