Joaca, mai mult decât joacă pentru copilul tău

De-a lungul timpului, personalități precum Jean Piaget sau Anna Freud au afirmat că joaca este munca copiilor. Jocul este unul dintre cele mai utile instrumente pentru o dezvoltare armonioasă și sănătoasă a copiilor. Totodată, jocul poate fi considerat limbajul secret al celor mici.

Jocul este maniera prin care ei învață despre lume, cum să se raporteze la ceilalți și prin care își formează cea mai mare parte a limbajului și a inteligenței. În timpul jocului, copiii dezvoltă o serie de aptitudini, abilități cognitive, abilități fizice, abilități de comunicare, abilitățisociale și de alfabetizare.

 

Jocul este și o parte importantă a dezvoltării emoționale a copilului, prin joc acesta își exprimă îngrijorările, conflictele, temerile, speranțele și își analizează emoțiile.

 

Jocul îi ajută pe copii să fie activi, să facă alegeri și să exerseze până ating măiestria. Ei ar trebui să experimenteze un joc cu conținut variat (artă, muzică, matematică, limbi străine, științe sociale) întrucât fiecare dintre ele sunt importante pentru dezvoltarea unui creier complex și integrat. Joaca creează legătura între funcțiile senzoriale și cognitive cu cele relaționale și emoționale şi oferă un cadru ideal de dezvoltare pentru cei mici.

 

Joaca este cel mai important lucru pe care un copil îl face pe măsură ce crește. Copiii cresc întrebând  despre lume și explorând modul în care funcționează lucrurile. 

 

De exemplu, un copil ar putea pretinde că este la supermarket. Făcând acest lucru, el poate lucra la abilitățile sale cognitive prin adăugarea de lucruri în coșul de cumpărături sau de a lua din el lucruri pe care nu le dorește. Împingerea coșului va lucra la abilitățile sale fizice. În cazul în care se joacă cu un adult, acesta din urmă ar putea pune întrebări despre cumpărături și astfel să lucreze la  abilitățile de vocabular și de comunicare ale celui mic.

 

Atunci când ne gândim la jocul copiilor este important să avem în vedere ce tip de învățare poate veni dintr-o activitate sau dintr-un joc anume. Cele mai multe activități pe care copilul le  explorează în mod natural îl pot învața o abilitate. Adulților le revine sarcina de a explora acea activitate. Spre exemplu: atunci când un copil face zgomote bătând în diferite obiecte, adultul îl poate ajuta să exploreze noțiunile de mai tare sau mai încet sau să învețe diverse tipuri de sunete, mai grave sau mai ascuțite.

 

Lasă copilului libertatea de a alege

 

Copiii ar trebui să poată să aibă și libertatea de a alege activități. Acest lucru îi va permite părintelui să observe interesele copilului, ce îi place sau displace.


Joaca este valoroasă atunci când aceasta poate avea loc în medii diferite, în interior sau în aer liber. Setări diferite oferă experiențe diverse pentru copii. 

 

Dacă joaca este munca celor mici, atunci jucăriile sunt uneltele acestora. Prin intermediul jucăriilor copiii învață despre lume, despre ei și despre ceilalți. Jucăriile îi învață pe copii să își dea seama cum funcționează anumite lucruri, să găsească idei noi, să își dezvolte corpul, să își folosească imaginația, să rezolve probleme, să învețe să coopereze cu ceilalți.

 

Jucăriile care au un singur scop, au tendința de a restricționa lumea bogată pe care copii o au și o folosesc în jocul lor. Oferiți copiilor cutii mari pe care le pot folosi cât mai variat (scenă de teatru, adăpost), obiecte de artizanat pe care să le folosească în activități artistice, jucării de construcție și altele care să îi ajute să își folosească și să își pună în valoare imaginația.

 

Există câteva modalități prin care adulții pot ușura acest proces al copiilor, de joacă și de învățare:

 

  • Să ofere timp suficient, spațiu și materiale și să îi încurajeze pe cei mici să exploreze natura și mediul din jurul lor pentru a găsi noi modalități sau materiale pentru joacă;
  • Să țină minte că la o vârstă fragedă procesul jocului este important și nu neapărat produsul sau jucăria pe care aceștia o folosesc în jocul lor;
  • Să ofere libertate copilului de a folosi materialul așa cum dorește însă să stabilească limite pentru libertate atunci când vine vorba de respectarea libertății altora.
  • Să nu reducă sau să limiteze curiozitatea copiilor și să încerce să răspundă la cât mai multe întrebări pe care aceștia le pun;
  • Să încurajeze activitățile de grup;
  • Să îi învețe și să îi ajute pe copii să fie mai degrabă autodisciplinați și mai puțin să urmeze reguli rigide;
  • Să aprecize munca lor;

 

Jocul este foarte important pentru relația dintre părinți și copii dar mai ales pentru construirea acestei relații. Jocul este o cale de a vă arăta afecțiunea, un mod de a învăța și de a comunica. Prin joc se construiesc amintiri. Faceți-va timp pentru joacă, în fiecare zi.

 

Jocul este spontan, natural și universal pentru copii. Copiii nu trebuie să fie învățați pentru a se juca. Tot ce pot face adulții este să creeze un mediu stimulant în acord cu vârsta copilului cu materiale de joacă sigure, iar joaca se va desfășura de sine.

 

 

Arina Dogaru

Psiholog si psihoterapeut practicant sub supervizare

http://arinadogaru.ro/

Alte articole pe aceeasi tema

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?

Cine suntem noi?

Cine suntem noi?

Un grup entuziast, care incearca lansarea unui concept inedit, adica o instruire, credem noi, cu eficienta a tinerilor parinti.

Dezvoltarea psihomotorie a copilului

Dezvoltarea psihomotorie a copilului

Fiecare bebelus venit pe lume este diferit de ceilalti, cu infatisare si comportament propriu. Fiecare copil are un ritm propriu al dezvoltarii. Cu toate acestea, cand trebuie sa ne ingrijoram in ceea ce priveste dezvoltarea psihomotorie?