Jocul şi importanţa acestuia pentru copil

Jocul este viata copilului; necesitatea zilnică a acestuia este prezentă ȋncă din momentul naşterii. Jocul reprezintă primul stadiu de invăţare şi de activitate creatoare. Copilul se dezvoltă prin joc, dobândeşte capacităti şi experienţe noi; ȋşi cultivă spiritual de observaţie, memoria, fantezia si gândirea.

De aceea, jocul trebuie să fie considerat principala activitate cu rol ȋn dezvoltarea şi educarea copilului. Jocul are o mare valoare instructivă. Ştiinta modernă recunoaste că jocul este principala nevoie a copilului. El este important pentru buna dezvoltare a copilului, pentru relaxarea, echilibrul si bucuria lui.

 

Necesităţile copilului, satisfăcute prin joc

 

Necesitatea de a crea. Creaţia ȋncepe din stadiul simplei observaţii a obiectului şi ia sfârşit o data cu exprimarea concepţiei pe care şi- formează copilul despre lumea din jurul său. Această concepţie este exprimată prin reconstruirea sau copierea de obiecte, care de multe ori pot fi cu greu recunoscute ȋn desenele sau ȋn alte creaţii ale copilului. Pe măsură ce creşte şi abilităţile sale se dezvoltă, copilul este in măsură să se exprime cu mai multă exactitate.

 

Necesitatea de mişcare. Mobilitatea corpului, controlul mişcărilor sale, reprezintă factorul de bază pentru dezvoltarea sa corectă şi completă. Prin joc, micuţul ȋnvaţă să-şi folosească mâinile şi corpul şi să comunice mai bine cu mediul.

 

Necesitatea de a fi acceptat şi de a-i fi recunoscute meritele. Formarea corectă a personalităţii copilului este legată şi de necesitatea acestuia de a-şi propune obiective şi de a le ȋndeplini cu succes. Are nevoie de acceptare pentru tot ceea ce face, chiar şi pentru acele lucruri care nu-i entuziasmează pe părinţi. Pentru a se dezvolta corect, copilul are nevoie să-i fie recunoscute meritele. De aceea, atătaţi-i că ȋi apreciaţi fiecare ȋncercare creatoare.

 

Necesitatea de a distruge. De obicei, necesitatea copilului de a strica nu este ȋnţeleasă şi, din acest motiv, nu este privită de părinţi cu multă simpatie.Tendinţa copilului de a sparge şi de a distruge jucăriile exprimă deseori spiritul său de cercetare. Copiii sunt foarte dornici să afle nu numai identitatea obiectelor pe care le au ȋn mână, dar şi cum sau din ce sunt acestea făcute. Jucăriile de construit şi de asamblat pot satisface această tendinţă pe deplin justificată a copilului, şi sunt o măsură practică şi economică.

 

Vreau jucăria asta!

 

Fiecare copil are o personalitate proprie, o unicitate a sa, reacţionează ȋn felul său, special şi personal, la jucării şi provocări. Criteriul esenţial ȋn alegerae jucăriilor este cunoaşterea copilului şi a preferinţelor sale.

 

Specialiştii şi oamenii de ştiinţă sunt de acord că nu jucăriile scumpe şi elaborate sunt cele care au cea mai mare valoare pedagogică. O jucărie simplă, al cărei preţ este de obicei scăzut, ca şi o jucărie contecţionată de tine, poate stimula la fel de mult fantezia copilului.

 

Evită jucăriile care nu sunt potrivite pentru vârsta copilului, ca şi cele care ȋl ȋndeamnă la distrugere, şi mai ales jucăriile războinice. Nu cumpăra jucării lucrate neglijent sau din materiale periculoase pentru copil! Este posibil ca acestea să nu corespundă legislaţiei europene ȋn vigoare şi să fie primejdioase (toate jucăriile controlate calitativ poartă emblema CE).

 

Ȋnaintea ȋmplinirii vârstei de un, de o importanţă deosebită pentru copil sunt libertatea de mişcare, curiozitatea acestuia de a cunoaşte şi de a cerceta spaţiul care ȋl ȋnconjoară cu propriile sale „instrumente”: mâini, picioare şi gură pentru ȋncercarea gusturilor. Diferitele obiecte, jucăriile, adeseori, sunt neglijate sau se află pe un loc secundar faţă de părţile propriului corp.

 

Lasă copilul să aleagă din diversitatea de jucării pe care le are şi să se joace cu aceea care ȋl atrage mai mult!

 

Tată, mamă, veniţi să ne jucăm!

 

Participarea părinţilor la procesul de joacă este foarte preţioasă şi importantă pentru copil, deoarece ȋl ajută să ȋnveţe să se joace, să ȋmpartă, să participe, să creeze...

 

Prezenţa părinţilor la ora de joacă şi participarea acestora dau copilului energie, ȋl sprijină psihic, ȋi creează sentimentul de acceptare şi de satisfacţie, simţând că ȋmparte cea mai importantă activitate şi mulţumire a sa cu două persoane apropiate, care ȋl iubesc, ȋl ingrijesc şi ȋl supraveghează.

 

Sentimentul copilului că părinţii ȋnţeleg necesitatea lui de a se juca, de a savura şi de a crea, este necesar pentru dezvoltarea sa psihică normală.

 

Relaţia copilului cu mama este trăită cel mai profund atunci când ȋl priveşti ȋn ochi cu tandreţe, când ȋi vorbesti, când ȋl lauzi şi ȋl ȋngrijeşti... noţiunea de prietenie este ȋnţeleasă când te joci cu el, când râdeţi ȋmpreună, când te comporţi ca un copil şi devi „de-ul leat”, fapt care ȋţi permite să dezvolţi o relaţie mai directă şi mai armonioasă cu micuţul. Nu uita că el caută o relaţie de egalitate, o mamă şi o prietenă care se interesează de el, care simte o dragoste neţărmuită şi este gata ȋntotdeauna să ȋl ajute. Rostogoleste-te pe jos, adu-ti aminte de copilărie, retrăieşte-o prin copilul tău!

 

 

 

Alte articole pe aceeasi tema

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?

Cine suntem noi?

Cine suntem noi?

Un grup entuziast, care incearca lansarea unui concept inedit, adica o instruire, credem noi, cu eficienta a tinerilor parinti.

Dezvoltarea psihomotorie a copilului

Dezvoltarea psihomotorie a copilului

Fiecare bebelus venit pe lume este diferit de ceilalti, cu infatisare si comportament propriu. Fiecare copil are un ritm propriu al dezvoltarii. Cu toate acestea, cand trebuie sa ne ingrijoram in ceea ce priveste dezvoltarea psihomotorie?