Mituri despre alimentatia bebelusilor

De cele mai multe ori, parintii primesc o sumedenie de sfaturi “bine intentionate” privind alimentatia bebelusului, care nu fac decat sa le complice existenta. Cum alimentatia bebelusului constituie un subiect intens dezbatut de mamici, au aparut si numeroase mituri, unele false, altele partial valabile despre diversificare.

Am adunat pentru tine unele despre cele mai cunoscute mituri despre alimentatia bebelusului.

 

1.  Diversificarea “rupe” copilul de mama – FALS!

Legatura intre mama si copil este infinit mai puternica decat obiceiurile alimentare. Diversificarea marcheaza primul pas spre o anumita independent a bebelusului, nicidecum o “rupere” de mama.

 

2. Ordinea introducerii alimentelor este stricta! – FALS!

Ordinea introducerii alimentelor nu este stricta. Se spune ca, daca prima gura de suc este de mar, copilul nu va mai vrea suc de morcov, fiind mai putin dulce. Laptele este deja dulce, asa ca incepe cu ce crezi de cuviinta din lista de alimente indicate! Fiecare copil va avea, oricum, preferintele sale.

 

3. Cerealele de orez trebuie sa fie primul aliment solid al copilului – RELATIV!

Desi cerealele de orez sunt recomandate de obicei ca prim aliment ideal la inceperea diversificarii, deoarece au un potential alergic scazut si reprezinta o sursa buna de fier, studiile arata ca mai importanta este carnea, deoarece, pe langa fier, contine si zinc, ce intaraste sistemul imunitar si mentine un nivel normal de zahar in sange.

 

4. Formula de lapte imbogatita cu fier cauzeaza constipatie – FALS!

Singurul lucru pe care il face adaosul de fier din formula este sa ajute copilul sa se dezvolte armonios. Fierul ii asigura un sange sanatos, o minte isteata si o rezistenta crescuta la boli.

 

5. Laptele praf( formula) de soia este la fel de bun pentru bebelus ca si formula pe baza de lapte de vaca – FALS

Formula din lapte de vaca este cea mai buna alternativa la laptele de mama deoarece proteinele laptelui de vaca sunt mai asemanatoare cu laptele de mama si este mai usor de digerat decat cel pe baza de soia.

In cazul bebelusilor care au o alergie confirmata la laptele de vaca, soia este o alternativa, insa o alegere mai buna este formula hidrolizata, in care proteinele din laptele de vaca au fost descompuse astfel incat sa nu provoace o reactie adversa a bebelusului.

 

6. Dupa inceperea diversificarii ( introducerea alimentelor solide), bebelusul nu mai are nevoie de lapte – FALS!

Laptele mamei sau laptele formula trebuie sa fie in continuare alimentul de baza al bebelusului pana la un an de zile ( cel putin 600 de ml zilnic) deoarece, chiar daca mananca alimente solide, bebelusii nu-si iau de acolo aportul optim de calorii si de nutrient.

 

7. Diversificarea timpurie va face bebelusul sa doarma noaptea – PUTIN PROBABIL!

Desi primul primul gand al parintilor atunci cand bebelusul se trezeste noaptea ar fi ca ii este foame, nu este neaparat adevarat. Bebelusii se trezesc pentru ca din punctul de vedere al dezvoltarii lor nu sunt pregatiti sa doarma reprize mai indelungate de timp. Experienta a dovedit cercetatorilor ca, pe masura ce bebelusii se fac mai mari, dorm mai mult.  

In concluzie, nu va grabiti cu alimentele solide, ci ideal ar fi sa asteptati pana la 6 luni. Si nu va lasati tentati sa-i adaugati cereale de orez in biberonul de noapte. Asta va reprezenta un aport inutil de calorii, ceea ce creste riscul de obezitate – fara sa ajute bebelusul sa doarma noaptea mai mult.

 

8. Daca refuza alaptarea, inseamna ca trebuie intarcat – RELATIV!

Nu te grabi cu intarcatul daca bebelusul refuza alaptarea, ci urmareste-i evolutia indeaproape. Uneori, bebelusul va trece prin perioade cand se hraneste atipic, iar cauzele sunt multiple: eruptia dentara, reactii la schimbari aparute in rutina zilnica, diferente in aroma laptelui de san etc.

 

9. Laptele de vaca este potrivit pentru bebelusii de peste un an - FALS!

Laptele de vaca nu este alegerea potrivita pentru copii, decat dupa varsta de trei ani, deoarece contine prea multe proteine si sare (suprasolicita ficatul si rinichii imaturi ai celui mic), este sarac in vitamine, fier si in alte minerale (conduce la anemie si la rahitism, afectand cresterea si dezvoltarea inteligentei) si predispune la alergii (are un continut ridicat de substante alergizante).

 

10. Copilul mic trebuie sa manance multa carne pentru a nu face anemie – FALS!

Anemia este o boala provocata de un deficit de fier, unul dintre cei mai importanti nutrienti pentru sugari si pentru copii. Fierul nu se regaseste neaparat in carne, ci si in cereale integrale, stafide, spanac, fasole boabe, linte, oua sau in peste.

 

11. Bebelusii nu au voie sa manance grasimi – RELATIV!

Bebelusii au nevoie de grasimi sanatoase, precum cele din avocado sau lactate. Inclusiv laptele mater sic el formula au un continut echilibrat de grasimi “bune”. Acizii grasi sunt importanti pentru dezvoltarea creierului, iar produsele lactate degresate (iaurtul, de exemplu) se pot introduce in alimentatia copilului cu greutate normal numai dupa varsta de un an.

 

12. Alimentele special create pentru copii ingrasa – FALS!

Bebelusul nu este un adult in miniature, ci are nevoi specific. Cantitatea de nutrient trebuie adaptata varstei lui, iar hrana adultilor nu raspunde intotdeauna nevoilor copilului tau. Alimentele destinate micutilor sunt concepute de specialist in nutritia bebelusului, care asigura ca acestea contin elemente nutritive in proportii corecte.

 

13. Bebelusii nu pot mesteca fara dinti – RELATIV!

Bebelusii pot strive hrana moale cu gingiile. Cea mai buna proba pentru a vedea daca o bucatica de mancare este potrivita pentru un bebelus fara dintisori este sa incerci sa o strivesti cu limb ape cerul gurii. Daca reusesti, inseamna ca este potrivita pentru cel mic.

 

 

 

Alte articole pe aceeasi tema

Sa vorbim despre vitamine

Sa vorbim despre vitamine

Vitamine sunt substante organice necesare in cantitati mici pentru buna functionare a organismului. Cum isi poate procura organismul copilului cantitatea necesara, optima din alimentatie aflati in continuare.

Vitamina A

Vitamina A

Vitamina A este vitamina esentiala pentru imunitatea organismului. Despre sursele alimentare si cand este necesara suplimentarea medicamentoasa puteti citi in articolul urmator.

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?