Prepararea laptelui bătut, iaurtului și a brânzicii de casă

Dorința de a avea copii sănătoși și dezvoltați armonios ne motivează pe noi părinții să devenim iscusiți în prepararea hranei pentru micuții noștri. Produsele derivate din lapte au un aport nutrițional extrem de benefic asupra creșterii copiilor, de aceea, rețetele următoare vin în întâmpinarea părinților dornici să le aplice.

Putem spune că laptele, la prima vedere este un lichid de culoare albă, însă ceea ce nu putem vedea cu ochiul liber sunt substanțele minerale, substanțele proteice, globulele de grăsime, vitaminele, enzimele, glucidele etc.

 

Cel mai consumat lapte este cel de vacă deși medicii recomandă și consumul laptelui de capră, oaie, bivoliță.

 

Brânza de casă

 

Brânza este un produs derivat din lapte și este foarte des întălnită în rețetele pentru copii. Aceasta se formează în urma coagulării cazeinei utilizând două procedee: prin fermentația laptelui (lactică) și prin adăugarea cheagului. Brânza obținută în urma unei fermentații naturale a laptelui are o consistență mai moale față de cea rezultată prin adăugarea cheagului.

 

Pentru obținerea brânzicii puteți folosi și cheag, cu menționarea că nu va avea un gust delicios ca cea fără cheag. Este important să nu grăbim procesul de formare a bacteriilor care încheagă brânza natural deoarece așa știm siguri că proprietățile nutritive nu se diminuează.

 

Varianta brânzicii rezultate prin utilizarea cheagului nu este prea recomandată pentru copii deoarece cheagul poate constipa copiii chiar dacă s-a pus o doză mică în lapte.

 

Și pentru că în general, copiii se constipă, este bine să lăsăm laptele să fermenteze natural fără a grăbi procesul cu adăugarea cheagului.

 

Este bine să dăm brânzică doar copiilor de peste 6 luni.

 

Se pune la prins laptele proaspăt. Laptele, pe măsură ce se încheagă lasă la suprafață smântâna pe care periodic trebuie să o separați într-un alt vas. După ce alegeți smântâna, laptele se va închega mai mult și va lăsa zer, de aceea trebuie să puneți compoziția într-un tifon sau o pânză rară, pe care le strângeți la gura. Pentru a se scurge zerul, puneți săculețul cu brânzica să atârne deasupra unui lighean. Când observați că nu mai are zer și este uscată brânzica, puteți începe să o folosiți pentru hrănirea copilului.

 

Față de laptele în stare brută, brânzeturile au valoare nutritivă mai bună, un conținut proteic și de lipide mai mare, un nivel scăzut de lactoză și vitamine hidrosolubile.

 

Iaurtul

 

Începând cu vârsta de 6 luni, alimentația copilului poate include și iaurtul.

 

Obținerea iaurtului în casă necesită fierberea laptelui și lăsarea acestuia la răcit până devine călduț. Apoi, turnăm laptele călduț într-un vas și adăugăm smântână. La 100 ml lapte se adaugă 1 linguriță de smântâna după care se amestecă și compoziția se lasă la temperatura camerei 24 de ore pentru a se prinde laptele. Vasul în care țineți compoziția trebuie să fie acoperit.

 

Laptele bătut

 

Poate fi inclus în alimentația copiilor încă de la vârsta de 1 an și jumătate.

 

Pentru obținerea laptelui bătut, trebui să lăsați la fermentat într-un vas acoperit laptele integral sau parțial smântânit. Vasul cu lapte trebuie ținut la cald pentru a se forma laptele bătut. Bacteriile lactice, datorită căldurii vor închega laptele și așa va rezulta laptele bătut.

 

 

 

Scris de: Claudia T

Alte articole pe aceeasi tema

Sa vorbim despre vitamine

Sa vorbim despre vitamine

Vitamine sunt substante organice necesare in cantitati mici pentru buna functionare a organismului. Cum isi poate procura organismul copilului cantitatea necesara, optima din alimentatie aflati in continuare.

Vitamina A

Vitamina A

Vitamina A este vitamina esentiala pentru imunitatea organismului. Despre sursele alimentare si cand este necesara suplimentarea medicamentoasa puteti citi in articolul urmator.

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?