Vitamine esențiale pentru copil

O alimentatie echilibrata este esentiala pentru dezvoltarea si sanatatea copiilor. De aceea, ai grija ca micutul tau sa beneficieze de toate vitaminele si mineralele care permit organismului sa se dezvolte armonios. Uite ce vitamine sunt esentiale pentru copil.

Vitamina A

Este importanta pentru sanatatea ochilor, a oaselor, a pielii, in sinteza hormonilor si pentru functionarea normala a sistemului imunitar. Impreuna cu vitamina E, contribuie la prevenirea cancerului de plamani, colon sau de piele.

 

Lipsa vitaminei A duce la o dentitie slaba, oase fragile, vedere deficitara pe timp de noapte si un sistem imun slab, incapabil sa lupte impotriva infectiilor.

 

Vitamina A se gaseste in uleiul de peste si produse animale (oua, lapte, carne, branza, unt, ficat), legume, citrice, caise, piersici, morcovi, rosii, ardei. Vitamina a luata in doze mari este toxica.

 

Necesarul de vitamina A este (in micrograme/zi):

  • la sugari 0 – 6 luni – 400
  • 7 – 12 luni – 500
  • copii 1 – 3 ani – 300
  • 4 – 8 ani – 400
  • baieti 9 – 13 ani – 600 si 14-18 ani – 900
  • fete 9 – 13 ani – 600 si 14 – 18 ani – 700

 

Vitamina C

 

Este esentiala pentru pastrarea sanatatii dintilor, gingiilor, oaselor, a vaselor de sange si pentru functionarea normal a sistemului imunitar. Grabeste vindecarea ranilor si a fracturilor, creste rezistenta la infectii si este necesara in sinteza colagenului. Este un antioxidant important, prevenind transformarea nitratilor (fum de tigara, diverse e-uri, poluare) in substante cancerigene. Ajuta la absorbtia fierului in organism.

 

Deficitul de vitamina C produce sangerari gingivale si nazale, dureri articulare, carii dentare, caderea parului, slabiciune musculara sau anemie.

 

Vitamina C se gaseste in citrice, rosii, pepene galben, spanac, varza, capsuni, fructe de padure. Prin incalzire si fierbere vitamin C se pierde in cea mai mare parte.

 

Necesarul de vitamina C este (in mg/zi) :

  • sugari 0 – 6 luni– 40,
  • sugari 7 -12 luni – 50,
  • copii 1 -3 ani – 15,
  • copii 4-8 ani – 25,
  • baieti 9 -13 ani – 45 si 14 – 18 ani – 75,
  • fete 9 -13 ani – 45 si 14-18 ani – 65.

 

Vitamina D

 

“Vitamina soarelui” reprezinta una dintre cele mai importante elemente pentru organism si este necesara pentru formarea si sanatatea oaselor precum si pentru functionarea normal a sistemului imunitar. In mare parte, vitamina D este sintetizata de catre organism prin expuinerea corpului la soare, insa cea mai bogata sursa este o alimentatie corecta. Imbunatateste absorbtia calciului si a fosforului (necesare formarii oaselor si a dintilor), mentine functionarea normala a sistemului nervos si a inimii.

 

Lipsa vitaminei D produce carii dentare, decalcifieri, slabiciune musculara, retentie de fosfor in rinichi, rahitism. Excesul de vitamina D poate duce la oboseala, calcifierea tesuturilor moi sau litiaza renala.

 

Vitamina D se gaseste in ficat, peste (hering, cod, ton, macrou, somon), galbenus de ou.

 

Cantitatea necesara este de 400 UI (unitati internationale) pe zi.

 

Vitamina E

 

Este un antioxidant vital, care intarzie imbatranirea celulara, intareste peretii vaselor de sange, previne formarea cheagurilor de sange si a distrofiei musculare, depunerea de calciu in artere si ajuta la buna functionare a inimii. De asemenea, protezeaza pielea de rediatiile solare.

 

Lipsa vitaminei E produce anemie, piele uscata sau diverse boli degenerative (artrita, cancer).

 

Vitamina E se gaseste in uleiurile vegetale (presate la rece), legume cu frunze verzi, cereale, galbenus de ou.

 

Necesarul zilnic la copii este (in mg/zi):

  • sugari 0-6 luni – 4,
  • sugari 7-12 luni – 5,
  • copii 1-3 ani – 6,
  • 4-8 ani – 7,
  • baieti 9-13 ani – 11 si 14-18 ani – 15,
  • fete 9-13 ani – 11 si 14-18 ani -15.

 

 Atentie!

Numai in anumite circumstante si cu avizul medicului vitaminele se suplimenteaza din MEDICAMENTE!

Alte articole pe aceeasi tema

Sa vorbim despre vitamine

Sa vorbim despre vitamine

Vitamine sunt substante organice necesare in cantitati mici pentru buna functionare a organismului. Cum isi poate procura organismul copilului cantitatea necesara, optima din alimentatie aflati in continuare.

Vitamina A

Vitamina A

Vitamina A este vitamina esentiala pentru imunitatea organismului. Despre sursele alimentare si cand este necesara suplimentarea medicamentoasa puteti citi in articolul urmator.

Vitaminele din grupul B

Vitaminele din grupul B

Este bine sa suplimentam din proprie initiativa aportul de vitamine din grupul B administrand medicamente care le contin?